Co-packing – co to jest

3 sierpnia, 2019

Odpowiednia logistyka w magazynie dla każdego sklepu internetowego stanowi kluczowy element, usprawniający pracę oraz dający szansę na znaczące zwiększenie obrotów, a przez to finalnie także zysków. Jednym z najważniejszych jej elementów jest pakowanie produktów przed finalną wysyłką.

Wśród najważniejszych terminów związanych z pakowaniem, często wyróżnia się co-packing i konfekcjonowanie. Czym się one różnią oraz kiedy i jak co-packing może wpłynąć na poprawę wizerunku naszej firmy?

Czym jest co-packing i kiedy się go wykorzystuje?

Zacznijmy od nieco tajemniczego co-packingu. To termin, który pojawił się stosunkowo niedawno i wciąż budzi konfuzję, nawet wśród osób prowadzących e-commerce. Na czym polega ten proces i dlaczego warto go wprowadzić w magazynie e-commerce?

Używając najprostszych słów, mianem co-packing określamy pakowanie większej ilości przedmiotów do jednego opakowania. Mogą to być zestawy, gadżety lub prezenty dodawane do głównego produktu. Opcji jest naprawdę wiele. Jak zdradza ekspert, Jan Bartold z firmy Prologis: towar, który przychodzi wprost z fabryki do magazynu, możemy przepakować w opakowania ozdobne, z funkcją zabezpieczenia go na potrzeby transportu albo połączyć go w zestawy z innymi produktami. Najogólniej mówiąc, to jest właśnie co-packing towarów.

Okazuje się zatem, że co-packing dotyczy nie tylko samych paczek, wysyłanych do klienta. Do opakowań zbiorczych zalicza się bowiem zarówno pudełka zabezpieczające, jak i opakowania jednostkowe, które mogą podnosić estetykę produktu oraz zabezpieczać go przed ewentualnym uszkodzeniem. Najlepszym tego przykładem są kartonowe pudełka i pudełeczka, w które są wkładane słoiczki z kosmetykami. Samodzielnie nie nadają się one do wysyłki, ale sprawiają, że kosmetyk wygląda zdecydowanie bardziej elegancko.

Opakowania zbiorcze mogą także przybierać formę pudełek ozdobnych, które szczególnie chętnie wykorzystuje się do tworzenia na przykład zestawów świątecznych, składających się z kilku produktów. Mogą to być choćby prezentowe komplety biżuterii (jak niezmiernie ostatnio modne kalendarze adwentowe z biżuterią) lub zestawy kosmetyków, proponowane w okresie przed Bożym Narodzeniem przez większość drogerii, jako praktyczne i eleganckie prezenty dla bliskich.

Co-packing vs konfekcjonowanie – czym się różnią?

Bardzo często co-packing bywa zestawiany też z innym terminem, ściśle powiązanym z pakowaniem i przygotowywaniem paczek do wysyłki w magazynach e-commerce. Mowa oczywiście o konfekcjonowaniu. Czym różnią się oba procesy i w jaki sposób powinny prawidłowo wyglądać?

Jak stwierdza Jan Bartold: Konfekcjonowanie jest trochę szerszym terminem. W przypadku co-packingu, mówimy o czynności włożenia produktu w opakowanie. Konfekcją natomiast określamy wszystko, co mieści się w ramach przygotowania produktu do ostatecznej sprzedaży. Co-packing jest węższy i odnosi się tylko do samego pakowania.

Okazuje się zatem, że co-packing zawiera się w ramach konfekcjonowania. Nie możemy jednak powiedzieć, że każde działanie konfekcjonujące będzie tożsame z co-packingiem.

W ramach konfekcji możemy mówić o różnych działaniach, na przykład o:

  • foliowaniu pudełek w folię termokurczliwą,
  • pakowaniu – zabezpieczającym i ozdobnym (w tym też co-packingu),
  • etykietowaniu

Wszystkie te czynności mają służyć finalnemu przygotowaniu produktów do wysyłki. Co-packing stanowi zatem istotny element, jednak nie jest jedyną czynnością, którą trzeba wykonać, aby paczki mogły zostać bezpiecznie wysłane do adresatów.

Jan Bartold – Pro-Logis:
Towar, który przychodzi wprost z fabryki do magazynu, możemy przepakować w opakowania ozdobne, z funkcją zabezpieczenia go na potrzeby transportu albo połączyć go w zestawy z innymi produktami. Najogólniej mówiąc, to jest właśnie co-packing towarów.

 

.

Co-packing – sposób na pozyskanie nowych klientów i pięknie opakowane produkty

Co-packing pozwala na stworzenie ciekawych i atrakcyjnych dla klientów zespołów produktów, dodawanie gratisów lub niewielkich upominków. Działanie tego typu poprawia wizerunek firmy, zwiększa jej rozpoznawalność, a także znacząco zwiększa ofertę handlową w każdej niemal branży.

Procedurę można bowiem zastosować zarówno przy produktach odzieżowych, jak i kosmetycznych. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby wprowadzić co-packing w sklepach internetowych zajmujących się sprzedażą elektroniki. Wszystko zależy od inwencji oraz rodzaju opakowań, które chcemy zastosować.

Jeśli wykorzystamy co-packing, zwiększamy atrakcyjność produktu, tworzymy świetne rozwiązania prezentowe, a przy tym dostarczamy klientom nową wartość, która może przyciągnąć ich do nas na stałe.

Warto zatem zwrócić uwagę na to, jak i kiedy co-packing może przydać się również w Twoim sklepie e-commerce. Pakuj z głową – niech opakowania będą zawsze estetyczne, bezpieczne a przy tym przyjemne dla oka każdego klienta. Wówczas, Twój sklep na pewno znajdzie nowych, zadowolonych klientów.

Konfekcjonowanie jest trochę szerszym terminem. W przypadku co-packingu, mówimy o czynności włożenia produktu w opakowanie. Konfekcją natomiast określamy wszystko, co mieści się w ramach przygotowania produktu do ostatecznej sprzedaży. Co-packing jest węższy i odnosi się tylko do samego pakowania.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Bezpłatny webinar: Skuteczna Reklama w Internecie – Google, Social Media & more!

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – czy to jest najlepszy system do webinarów?

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Oceń stronę
[Łącznie: 0 Średnia: 0]