Google Merchant Center – co to jest i jak działa?

Październik 15, 2019

Google Merchant Center stał się w ostatnim czasie jednym z popularniejszych sposobów zwiększania ruchu w sklepach internetowych. Dlatego też w dzisiejszym artykule postaramy się zebrać wiedzę na temat tego, czym to narzędzie jest i jak je skutecznie wykorzystać do rozwoju biznesu.

 

Google Merchant Center – skuteczne narzędzie dla e-commerce

Każdy pragnie, aby w jego sklepie online pojawiało się jak najwięcej nowych klientów, żywo zainteresowanych zakupami. Istnieje sporo metod, które zwiększają ruch prowadzący do witryny. Jedną z nich jest właśnie Google Mechant Center.

Czym jest i na czym polega jego działanie? Chyba każdy z nas korzystał choć raz z rozmaitych porównywarek towarów lub usług. Zazwyczaj są to strony tematyczne, na przykład prezentujące oferty różnych hoteli, agentów ubezpieczeniowych lub producentów opon samochodowych.

W przypadku omawianego narzędzia spod znaku Google, otrzymujemy jednak zdecydowanie więcej. Merchant Center jest rodzajem porównywarki, w której znajdujemy produkty od różnych producentów. Wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania i są powiązane z wcześniej wpisaną w okno frazą. W skład każdej reklamy wchodzi zdjęcie produktu, opis, cena oraz nazwa sklepu, który go oferuje.

Kliknięcie w link automatycznie przenosi użytkownika do witryny, w której można sfinalizować transakcję i pozyskać przedmiot, który przykuł jego uwagę na samym początku poszukiwań. Co ciekawe, produkty wyświetlają się nie tylko na stronach Google, ale też w sieci powiązanych witryn, na przykład na YouTube’e, co znacząco zwiększa zasięg promocji i pozwala dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców.

To jeszcze jednak nie wszystko. Pełną ofertę Google Merchant Center możemy znaleźć w zakładce Zakupy, która zazwyczaj jest widoczna na głównej stronie wyszukiwarki, tuż obok kategorii Grafika.

Jeśli wejdziemy w Google Zakupy, otrzymamy dostęp do wszystkich produktów, dostępnych do sprzedaży za pośrednictwem tego narzędzia. Aby ułatwić przeglądanie zasobów, wprowadzono szereg filtrów, które pozwalają szybko znaleźć interesujące obiekty.

 

Korzyści płynące z posiadania konta w Google Merchant Center

Jak łatwo się domyślić, reklama produktowa powyżej wyników wyszukiwania oraz pełna lista produktów, dostępna w zakładce Google Zakupy, niesie szereg korzyści dla naszego biznesu.

Pierwszą i najważniejszą z nich jest oczywiście znaczące zwiększenie wartościowego ruchu na stronie sklepu. Reklama wyświetla się osobom, które poszukują konkretnych przedmiotów, co sprawia, że trafiamy z naszym asortymentem od razu do potencjalnych klientów, zainteresowanych dokładnie tym typem produktów, które mamy w ofercie. Od jakości naszej oferty, dobrego opisu i zdjęć zależy, czy damy radę zdobyć ich zaufanie i przekonać do zrobienia u nas zakupów.

Google Merchant Center w znaczący sposób usprawnia proces pozyskiwania nowych klientów. Skraca czas niezbędny do znalezienia produktu, a także podjęcia decyzji zakupowej. Narzędzie potrafi przynieść znaczący wzrost konwersji, a dodatkowe sprzedaże to wyższe przychody firmy.

Trzeba pamiętać, że narzędzie Google przynosi korzyści nie tylko sprzedażowe. Reklamy w zakładce Zakupy oraz w wynikach wyszukiwania wpływają też na budowanie dobrego wizerunku marki w Internecie. Nieustanna obecność produktów w Google oraz w sieci połączonych z nim witryn, zdecydowanie zwieksza ich rozpoznawalność. Dzieje się tak, nawet jeśli użytkownik nie odwiedzi za pierwszym razem sklepu. Reklama pozostaje jednak w jego pamięci.

Google Merchant Center to obowiązkowe miejsce dla każdego reklamodawcy posiadającego sklep internetowy oraz dla każdego marketera który takowy sklep promuje.



Jak rozpocząć przygodę z narzędziem sprzedażowym od Google?

Aby nasze produkty sklepowe znalazły się w Google, trzeba wykonać kilka kroków, które otwierają drzwi do nowych klientów oraz szerokiej promocji wizerunkowej.

Do rozpoczęcia działań reklamowych trzeba założyć i połączyć trzy konta: Google, Merchant Center oraz Ads.

Jak wygląda zakładanie konta w Google Merchant Center? Po wejściu na stronę rejestracji, należy wypełnić formularz. Trzeba podać kraj, w którym sklep jest prowadzony, nazwę firmy oraz adres strony internetowej. Kolejny etap to zaakceptowanie regulaminu usługi, oczywiście po wcześniejszym przeczytaniu go.

 

Ostatnim krokiem przy zakładaniu konta jest weryfikacja strony. Jeśli chcemy to zrobić szybko i wygodnie, warto przeprowadzić ją w Google Search Console, które samo w sobie jest niezmiernie przydatnym produktem, służącym do kontroli indeksowania i wyłapywania błędów strony.

Aby zweryfikować własność strony w Google Search Console, należy ją dodać w tej usłudze. Po wpisaniu adresu i kliknięciu guzika Dodaj, pojawia się okno z prośbą o weryfikację własności witryny. Zalecaną opcją jest przesłanie pliku HTML. Należy wysłać wygenerowany plik do katalogu głównego naszej strony. Gdy przesłanie zakończy się pomyślnie, klikamy: Zweryfikuj.

Istnieje też szereg innych opcji, stanowiących alternatywę dla przedstawionej ścieżki. Zalicza się do nich weryfikację przez:

  • logowanie do dostawcy domeny,
  • wykorzystanie konta Google Analytics,
  • dodawanie metatagu do strony głównej witryny,

Zdarza się, że sam proces weryfikacji trwa kilka minut lub kilka godzin. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i czekać. Po zakończeniu wszystkich formalności, można przejść do dodawania produktów na stronie Google Merchant Center.

 

Jak dodawać produkty do narzędzia Google Merchant Center?

Kolejnym krokiem na drodze do prezentowania produktów w Google jest przesłanie danych produktowych. W menu po lewej stronie wybieramy zakładkę Produkty, a następnie Pliki danych.

 

Istnieje kilka różnych rozwiązań. Możemy umieścić opisy naszych produktów w:

  • arkuszu Google, który będziemy regularnie aktualizować,
  • pliku na naszym serwerze, do którego Google będzie miało dostęp i samodzielnie będzie pobierało aktualizacje (np. raz dzienne, o wybranej przez nas godzinie),
  • pliku, który będziemy ręcznie aktualizować i każdorazowo przesyłać zmiany do Google.

Pamiętajmy, aby plik zawierał dokładne opisy produktów, zoptymalizowane w oparciu o wskazówki, dostępne na stronie pomocy Google. Po wybraniu odpowiadającej nam opcji, naciskamy: zapisz. Obiekty z naszego sklepu są od tego momentu dostępne dla Google. Można zatem przystąpić do tworzenia kampanii reklamowych.

 

Kampanie reklamowe – produkty ze sklepu dostępne bezpośrednio w Google

Jeśli chcemy, żeby nasze produkty wyświetlały się w wynikach wyszukiwania Google, trzeba wykonać ostatni krok. Należy teraz połączyć konto Merchant Center z Google Ads. Nie nastręcza to specjalnych trudności. Wystarczy kliknąć ikonkę opcji konta. Niemal na samej górze znajduje się opcja Łączenie kont.

Kampanie tworzy się za pośrednictwem Google Ads. Klikamy w nową kampanię, ustawiając jako cel reklam opcję Sprzedaż oraz Kampania produktowa. W następnych krokach określamy wszystkie główne parametry kampanii – od lokalizacji, przez domyślne stawki, aż do ram czasowych.

Gdy przez nie przebrniemy i rozpoczniemy publikację, nasze produkty zaczną się pojawiać internautom, poszukującym wymarzonych artykułów z naszej kategorii.

 

Kampanie w Google Zakupy – droga do widoczności i sukcesu

Choć stworzenie kampanii reklamowej w Google Merchant Center jest dość pracochłonne, to trzeba przyznać, że przynosi wymierne korzyści oraz pozwala na wejście z produktami na bardzo szerokie wody Internetu.

Jeśli zatem chcecie podjąć wyzwanie i promować się w ten sposób, załóżcie konto już dziś. Proces zwiększania ruchu na Waszej stronie oraz budowania marki z pomocą Google, zacznie się kilka chwil po rozpoczęciu pierwszej kampanii. Powodzenia!

Kampanie Google Ads są jeszcze bardziej skuteczne jeśli posiadamy konto w Google Merchant Center

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Szkolenie LinkedIn Masterclass - Warszawa 20.11.2019

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pobrać film z Facebooka? Sprawdzone sposoby

Jak pobrać film z Facebooka? Sprawdzone sposoby

BlogJak pobrać film z Facebook? Jeśli kiedykolwiek się nad tym zastanawialiście, to dzisiejszy tekst jest właśnie dla Was, gdyż skupimy się na praktycznych i skutecznych sposobach zapisywania plików video z tego popularnego portalu społecznościowego. Treści video...

Zdjęcie w tle na Facebook – aktualne wymiary i kluczowe elementy

Zdjęcie w tle na Facebook – aktualne wymiary i kluczowe elementy

BlogWiększość z przedsiębiorców zdaje sobie już dobrze sprawę, że obecność ich biznesu na Facebooku jest niemalże obowiązkowa, bez względu na to, czy prowadzą e-commerce, czy inny rodzaj firmy. Samo bycie to jednak jeszcze nie wszystko, żeby zbudować wokół fanpage’a...

Reklama hotelu – skuteczna sprzedaż i rezerwacje pokoi

Reklama hotelu – skuteczna sprzedaż i rezerwacje pokoi

BlogZagadnienie marketingowe, jakim jest reklama hotelu obejmuje szeroki zakres działań. Wdrażając w prawidłowy sposób chociaż część z nich, będziemy w stanie zwiększyć jego rozpoznawalność oraz przyciągnąć szersze grono gości. Pierwszym korkiem w ramach działań,...

Udostępnij artykuł

Nie bądź samolubem! Podziel się widzą!