Jak założyć magazyn logistyczny?

27 września, 2018

Różne rodzaje biznesów potrzebują rozmaitych rozwiązań. Większość przedsiębiorców, zwłaszcza w handlu, już od samego początku wymaga przestrzeni magazynowej.

Właśnie o tym zagadnieniu chcielibyśmy dziś nieco więcej powiedzieć i zastanowić się, jak założyć magazyn logistyczny, żeby było to jak najbardziej korzystne dla zrównoważonego rozwoju firmy.

 

Kto potrzebuje magazynu?

Warto zauważyć, że tak naprawdę, forma, wielkość i rodzaj przestrzeni magazynowej są w pełni uzależnione od charakteru prowadzonego biznesu. Jak twierdzi Jan Bartold, specjalista od logistyki i magazynowania z firmy Pro-Logis: Na samym początku kluczowym jest, żeby określić do czego ten magazyn tak naprawdę potrzebujemy. Inaczej będzie wyglądał magazyn dla branży e-commerce, inaczej dla obsługi hurtowej, jeszcze inaczej magazyn, w którym będziemy wykonywali dużo prac ręcznych – konfekcji, etykietowania, foliowania.

Każda z wymienionych działalności wymaga nieco innych rozwiązań, wielkości magazynu, infrastruktury i ludzi. Magazyny przeznaczone dla e-commerce nastawiają się na sprzedaż pojedynczych sztuk towarów. Obsługa hurtowa zajmuje się dostarczaniem całych palet produktów. Jeśli dodatkowo mamy zamiar prowadzić etykietowanie, co-packing lub konfekcję, wówczas trzeba zapewnić do tego wydzieloną przestrzeń oraz osoby, które się tym profesjonalnie zajmą.

Okazuje się, że tak naprawdę magazyn magazynowi nierówny. Zanim podejmiemy decyzję o przestrzeni, warto zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego będziemy go tak naprawdę potrzebować.

Często wpływa na to rodzaj towaru. Jeśli nie musimy składować go na paletach w hali wysokiego składowania, możemy znaleźć niższy budynek i postawić w nim praktyczne, niewielkie regały towarowe, które są szczególnie chętnie wykorzystywane w branżach e-commerce.

Zakup, wynajem, leasing – jak założyć magazyn logistyczny?

Skoro wiemy już, że przestrzeń magazynowa jest niezbędna i musi być w pełni dopasowana do potrzeb danego biznesu, pozostaje jeszcze pytanie, czy warto kupić budynek przeznaczony na magazyn, czy też lepiej postawić na wynajem lub leasing?

Również i w tym przypadku wszystko zależy od rodzaju oraz możliwości danego biznesu. Jeśli dysponujemy odpowiednim kapitałem, który chcemy zainwestować we własne nieruchomości, warto oczywiście kupić lokal na magazyn. Należy jednak dokładnie sprawdzić, czy jest on na pewno dopasowany do naszych potrzeb, uwzględniając możliwości rozwojowe firmy. Jeżeli za trzy-cztery lata nasz biznes rozrośnie się kilkukrotnie, wówczas niewielki, kameralny lokal, który sprawdzał się do składowania towarów w fazie budowania firmy, może już nie spełniać swojej roli tak dobrze, jak na samym początku. Wtedy staniemy przed wyzwaniem zakupu drugiej nieruchomości lub dodatkowego wynajmu kolejnych przestrzeni.

Jan Bartold sugeruje, że najbardziej korzystny jest najem oraz leasing. My, rozwijając nasz biznes, od samego początku wynajmowaliśmy powierzchnię. To pozwoliło rozwijać nasz biznes. Nie byliśmy związani z jedną, konkretną nieruchomością. Nie byliśmy ograniczeni do jej powierzchni, tylko po dwóch, trzech latach najmu, gdy firma dynamicznie rosła, mogliśmy się przeprowadzić do większego magazynu.

Najem powierzchni magazynowej daje zatem dużą elastyczność. Jeśli przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie, a my potrzebujemy coraz więcej przestrzeni, aby zapewnić płynność wydawania towarów, wówczas wystarczy tylko zakończyć starą umowę i znaleźć nowy, większy magazyn. Nie musimy wtedy desperacko trzymać się jednego, posiadanego budynku i równocześnie szukać rozwiązań zastępczych.

 

Magazyn logistyczny – najważniejsze elementy przestrzeni magazynowej

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na zakup, wynajem albo leasing, aby magazyn dobrze funkcjonował, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów. Oprócz samego metrażu i rodzaju nieruchomości, trzeba też pamiętać o:

  • zespole pracowników,
  • infrastrukturze,
  • zabezpieczeniach

Odpowiedni ludzie stanowią serce każdego magazynu. Powinny to być osoby zaufane, które doskonale znamy i mamy już wyrobione wspólne metody postępowania. Dzięki temu, magazyn działa sprawnie, jest w nim porządek i nie ma problemu nawet w przypadku nagłego wzrostu zamówień, na przykład w sezonie przedświątecznym.

Aby wykonywanie codziennych obowiązków było wygodniejsze i prostsze, coraz chętniej właściciele magazynów, stawiają na systemy typu WMS. Mogą być proste lub niezmiernie rozbudowane, z szeregiem dodatkowych funkcjonalności, pozwalających na nadzorowanie rodzaju i ilości rotujących towarów oraz wszelkich innych działań z nimi związanych.

Sam system to jednak nie wszystko. Odpowiednio zarządzany magazyn potrzebuje także infrastruktury – wózków, regałów oraz niekiedy sprzętów specjalnych, jak chłodnie, półki do przechowywania produktów szczególnie delikatnych, drogocennych lub niebezpiecznych (ADR). Niektóre przedmioty wymagają bowiem dodatkowych działań (np. odbioru sanepidowskiego budynku i książeczek dla pracowników w przypadku przechowywania żywności).

Ostatnim aspektem jest właściwe zabezpieczenie towaru. W magazynach może bowiem wydarzyć się wszystko i trzeba być na to przygotowanym. Warto zatem wykupić ubezpieczenie, które ochroni nas przed ewentualnym zniszczeniem, pożarem lub kradzieżą. Coraz częściej pakiety zawierają także ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej pracowników, na wypadek przypadkowego uszkodzenia przez nich produktów, znajdujących się w magazynie.

Oprócz tego, przydaje się także wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, jak monitoring, który znacząco podnosi bezpieczeństwo zarówno towarów, jak i osób pracujących w magazynie. W przypadku magazynów okazuje się, że zasada: przezorny, zawsze ubezpieczony, sprawdza się fenomenalnie.

Na samym początku kluczowym jest, żeby określić do czego ten magazyn tak naprawdę potrzebujemy. Inaczej będzie wyglądał magazyn dla branży e-commerce, inaczej dla obsługi hurtowej, jeszcze inaczej magazyn, w którym będziemy wykonywali dużo prac ręcznych – konfekcji, etykietowania, foliowania.

Magazyn logistyczny – porządek, zespół i infrastruktura na 5+

Odpowiednio zaplanowany magazyn, z dopasowaną infrastrukturą oraz zaufanym zespołem to podstawa każdego sklepu typu e-commerce. Stanowi serce niejednej działalności i odpowiada za budowanie renomy firmy na zewnątrz.

Aby działał sprawnie, warto zwrócić uwagę na wszystkie powyższe elementy. Wdrożenie ich gwarantuje spokój, bezpieczeństwo oraz stabilny rozwój biznesu.

Stawiajmy zatem na ludzi oraz dopasujmy działania do naszych planów, a magazyn zacznie pracować dla nas i naszego biznesu w sposób optymalny.

Dropshipping jest doskonałym rozwiązaniem na rozpoczęcie przygody ze sprzedażą online. Jednakowoż aby narzucić większą marżę i przyspieszyć czas wysyłki lepiej posiadać produkty we własnym magazynie

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0