Kompletacja zamówienia dla e-commerce

27 października, 2018

Prowadzenie sklepu e-commerce teoretycznie jest naprawdę proste i nie wymaga olbrzymiego nakładu działań. Mimo to, jeśli chcemy, żeby przedsiębiorstwo działało sprawnie, generowało zyski i przyciągało setki nowych klientów, trzeba dołożyć wielu starań, aby wszystko było zawsze dopięte na ostatni guziki.

Wbrew pozorom, nie chodzi wyłącznie o jakość towarów i wygląd strony internetowej. Równie ważnym aspektem jest proces realizacji zamówień. To od niego najczęściej zależy, czy klient będzie zadowolony na tyle, że wróci na kolejne zakupy. Trzeba zatem zadbać o szereg działań, wśród których najważniejsza jest kompletacja zamówień. Jak powinna przebiegać, aby wszystkie strony były zadowolone?

 

Kompletacja zamówień – jak zazwyczaj postrzega ją klient?

Często klienci klikając w przycisk: kup teraz, nawet nie zdają sobie sprawy, jaka praca rozpoczyna się od momentu spłynięcia ich zamówienia do sklepu. Wydaje się to przecież skrajnie proste. Ktoś odbiera e-maila z listą wybranych produktów, podchodzi do półki, wkłada wszystko do pudełka, zakleja je, adresuje i wysyła w oddziale Poczty Polskiej lub za pośrednictwem kuriera. Brzmi banalnie, prawda?

Rzeczywistość nie jest jednak aż tak prosta, jak mogłoby się wydawać, a dobrze zorganizowany magazyn dla e-commerce, daje szybszą realizację zamówień, zwiększa przychody, a także zmniejsza straty związane z dużą ilością zwrotów. Jak powinna zatem przebiegać kompletacja zamówień, żeby e-commerce działał jak szwajcarski zegarek?

Z jakich elementów składa się sprawna kompletacja zamówienia?

Eksperci podkreślają, że na właściwe przygotowanie zamówienia do wysyłki składa się wiele elementów. Jak twierdzi Jan Bartold z firmy Prologis, specjalista od magazynowania i logistyki: Przy kompletacji ważne są dwie rzeczy. Przede wszystkim czas, gdyż w logistyce czas to pieniądz, a ludzie nie lubią długo czekać na swoje produkty, w związku z czym, im szybciej spakujemy taką paczkę dla klienta, tym lepiej. Druga kwestia to poprawność i brak pomyłek w pakowaniu. Bo też byłoby kiepsko, gdyby klient zamówił czerwoną koszulkę, a dostał niebieską.

Żyjemy w czasach, gdy wszystko dzieje się bardzo szybko. Trudno liczyć na to, że klienci będą cierpliwie czekali tygodniami na przesłanie paczki. Powoli dostarczenie paczki w ciągu 24, maksymalnie 48 godzin staje się standardem. Każdy, kto nie jest w stanie nadążyć, traci klientów, którzy wolą zapłacić nawet nieco więcej, ale dostać towar szybciej. Ma to zwłaszcza znaczenie w newralgicznych momentach, jak czas przed Bożym Narodzeniem, Mikołajki, Dzień Dziecka itp. Wówczas wszystko musi być dostarczone niemalże natychmiast.

Drugi kluczowy czynnik to brak błędów w przesyłkach oraz właściwe zapakowanie, aby w maksymalnym stopniu ograniczyć późniejsze zwroty, które generują olbrzymie koszty i sprawiają, że pomimo wykonanej pracy, firma tak naprawdę nie zarabia. A na dodatek trzeba poświęcać dodatkowe zasoby na przyjęcie zwrotów, rozpakowanie, sprawdzenie oraz ewentualne oczyszczanie i naprawę towaru. A to również generuje dodatkowe koszty oraz wymaga poświęcenia czasu.

Aby oba opisane powyżej elementy działały sprawnie w magazynie, trzeba zadbać o kilka sfer działania. Dzięki nim, poradzimy sobie zawsze z każdym, nawet największym zamówieniem, a okresy zwiększonej sprzedaży przestaną być momentem kryzysowym.

 

Co zrobić, żeby kompletacja zamówienia przebiegała szybko i bez problemu?

Aby kompletacja zamówień była sprawna, niezbędne są trzy elementy:

  • infrastruktura,
  • sprzęt,
  • oznakowanie produktów.

Za prawidłową infrastrukturę uznaje się przede wszystkim właściwe regały, które ułatwiają zbieranie zamówienia. Jeśli prowadzimy e-commerce, najlepiej sprawdzają się regały półkowe, pozwalające na łatwe i wygodne sięgnięcie po każdy z produktów. Wszystko jest dostępne i widoczne, co ułatwia identyfikację towarów. Zdecydowanie trudniej zbierać pojedyncze produkty, jeśli wszystko ułożono na paletach, pełnych różnych artykułów.

Bardzo istotne jest oznakowanie produktów – albo etykietą z kodem kreskowym, albo nadrukowanym kodem kreskowym. Trzeba pamiętać, że magazynier skupia się głównie na tym, żeby produkty spakować. Nie musi być ekspertem z danego asortymentu. Nie musi być znawcą kolorów ani towarów. On wiedząc, że ma zebrać towar, powinien mieć pewność skąd dokładnie i jaki towar ma wziąć.

Oprócz samego ułożenia przedmiotów, niezmiernie pomocne są także dodatkowe sprzęty. Może to być wózek lub koszyk, do którego wkłada się wszystkie zamówione produkty. Znacząco ułatwia to kompletację, a przy tym skraca się czas realizacji.

Trzeci czynnik uznaje się za najważniejszy sposób na oszczędzanie czasu i pieniędzy. Jak twierdzi Jan Bartold: Bardzo istotne jest oznakowanie produktów – albo etykietą z kodem kreskowym, albo nadrukowanym kodem kreskowym. Trzeba pamiętać, że magazynier skupia się głównie na tym, żeby produkty spakować. Nie musi być ekspertem z danego asortymentu. Nie musi być znawcą kolorów ani towarów. On wiedząc, że ma zebrać towar, powinien mieć pewność skąd dokładnie i jaki towar ma wziąć.

Etykietowanie lub stosowanie kodów kreskowych sprawia, że ryzyko popełnienia błędu przez pracownika jest naprawdę minimalne, a przy tym znacząco skraca się czas potrzebny na weryfikację zamówienia. Przekłada się to później na szybsze pakowanie i wysyłkę, a ryzyko, że klient dostanie nie ten kolor bluzki lub zły krem do rąk jest naprawdę minimalne.

 

Kompletacja zamówienia – sposób na usprawnienie e-commerce

Wydawać by się mogło, że kompletacja zamówień nie jest niczym istotnym. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że w tej prozaicznej czynności, wchodzącej w skład logistyki magazynowej, kryje się olbrzymi potencjał do lepszej i szybszej wysyłki paczek do klientów.

Warto zatem przyjrzeć się działaniom naszych pracowników i wprowadzić odpowiednie modyfikacje, aby praca przebiegała sprawniej, bez niepotrzebnego ryzyka popełnienia błędu. Dzięki temu, zyskujemy sytuację idealną – wygrywają pracownicy, których praca jest prostsza i bardziej efektywna, właściciel sklepu, bo zyski rosną, oraz klienci, gdyż dostają dokładnie to, co chcieli, w ekspresowym tempie. Czyli otrzymujemy prawdziwe WIN, WIN, WIN.

Aby kompletacja zamówień była sprawna, niezbędne są trzy elementy:
– infrastruktura,
– sprzęt,
– oznakowanie produktów.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0