Konfekcjonowanie towaru – kluczowe informacje

27 marca, 2019

Istnieją takie terminy, które w zależności od dziedziny życia otrzymują nieco inne znaczenie. Świetnym tego przykładem jest słowo „konfekcjonowanie”, które odnajdujemy nie tylko w terminologii związanej z modą, ale także w sektorze logistyczno-magazynowym.

Co oznacza konfekcja w przypadku magazynu dla sklepów internetowych? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule, pokazując różne twarze konfekcjonowania, o których powinniście wiedzieć, jeśli działacie w e-commerce.

 

Konfekcjonowanie towaru – czym jest i kto z niego korzysta?

Termin konfekcjonowanie towarów u wielu osób może budzić lekką konfuzję. Zazwyczaj „konfekcja” kojarzy się bowiem z zupełnie innymi dziedzinami życia. Odnajdziemy ją jednak również w logistyce i magazynowaniu rozmaitych towarów. Na czym polega i jak może się nam przydać?

Zdajmy się na opinię eksperta. Jan Bartold, prezes i specjalista od magazynowania z firmy Pro-Logis, definiuje konfekcjonowanie towarów w sposób niezmiernie prosty i klarowny. W kontekście logistyki, – stwierdza – najczęściej mianem konfekcji określamy spakowanie towaru, przepakowanie, zebranie go z półek magazynowych i przygotowanie do wysyłki do klienta.

Okazuje się zatem, że konfekcjonowanie to najogólniej rzecz biorąc właśnie opakowanie produktu. Może ono przybierać rozmaite formy i kształty. Do najczęściej wymienianych zalicza się:

  • pakowywanie,
  • foliowanie,
  • etykietowanie,
  • rozmaite działania niestandardowe.

Każde z nich stosuje się w nieco inny sposób. Jak je odpowiednio wykorzystać w sklepie e-commerce?

 

Opakowywanie – zabezpieczenie i dekoracja każdego rodzaju produktów

Opakowania przybiera rozmaite formy. Jan Bartold, w wywiadzie udzielonym Bartoszowi Paczyńskiemu, opowiedział, jak wygląda to w jego firmie: Dostajemy zamówienie i musimy je zebrać, zabezpieczyć, czasami spakować tak, żeby to było też ładne, gdyż są towary, przy których klienci zwracają szczególną uwagę na to, jak paczka wygląda. Wtedy trzeba się bardziej postarać, żeby towar ładnie przygotować, ozdobić.

Okazuje się bowiem, że pod bardzo ogólnym mianem „opakowania” kryje się również wiele różnych rozwiązań. Najczęściej mówimy bowiem o standardowej paczce, dzięki której towar bezpiecznie dotrze do klienta. Nie wyczerpuje to jednak w pełni wszystkich możliwości. Podczas konfekcjonowania wykorzystuje się także opakowania jednostkowe, do których wkłada się na przykład słoiczki z kosmetykami. Można również stosować pudełka ozdobne, podnoszące prestiż produktu oraz budujące luksusowy charakter marki.

Do podstawowych funkcji opakowania zalicza się zabezpieczenie towaru w magazynie i w trakcie transportu przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem warunków atmosferycznych, które mogłyby wpłynąć na niego niekorzystnie. Ponadto, opakowania służą jako rodzaj ozdoby, przykuwającej uwagę i zachwycającej jeszcze przed rozpakowaniem pudełka. Najczęściej w tej roli stosuje się je przy towarach klasy premium, na przykład gdy sprzedajemy wysokiej jakości odzież i galanterię, biżuterię oraz kosmetyki.

Opakowaniem może być standardowe i proste pudełko klapowe lub fasonowe, często wykorzystuje się także folię bąbelkową lub stretch, aby odpowiednio zabezpieczyć rozmaite rodzaje produktów.

Zastosowanie opakowań może także różnić się ze względu na typ przesyłanych towarów. Jak stwierdza Jan Bartold: Wszystko zależy od rodzaju asortymentu. Są takie towary, które muszą po prostu dojechać całe i to jest nasz główny cel. Wypełniamy paczkę i zabezpieczamy ją specjalnie przerobionymi i zużytymi kartonami, co nie jest estetyczne, ale spełnia swoją funkcję, a przy okazji jest ekologiczne, bo pozwala na recykling tych starych opakowań.

Oprócz tego, klienci czasami proszą nas o to, żeby do paczek dodawać, jakieś drobne upominki, prezenty, gadżety i ulotki, w których na przykład jest podziękowanie za skorzystanie z usług danego sklepu.

Ciekawą usługę, zaliczającą się do pakowania, stanowi co-packing, ściśle związany z logistyką sklepów e-commerce. W dużym uproszczeniu co-packing polega na łączeniu produktów w zestawy, które wysyła się do klienta. Może to być kilka kosmetyków połączonych w set świąteczny lub produkt główny z dodanym do niego drobnym, promocyjnym upominkiem.

Opakowania stanowią najważniejszą, powszechnie stosowaną we wszystkich sklepach internetowych, formę konfekcjonowania towarów, bez której po prostu nie da się obejść.

[…] nawet jeśli mamy swój magazyn, który działa sprawnie, to wcale nie oznacza, że jesteśmy w stanie naraz przepakować dużą ilość paczek, bo do tego potrzeba miejsca i ludzi. W takim momentach, można skorzystać z usług firmy, która ma miejsce, ma ludzi i wie, jak to zrobić.

Foliowanie towarów – dodatkowe zabezpieczenie na każdą pogodę

Często samo opakowanie nie wystarcza, aby zapewnić towarom maksymalne bezpieczeństwo i ochronę przed szkodliwym działaniem warunków zewnętrznych. Wówczas, warto postawić na foliowanie z pomocą folii termokurczliwej.

Folie wykonuje się z polichlorku winylu. Po nałożeniu materiału na produkt, za sprawą wysokiej temperatury, doprowadza się do obkurczenia folii. Specjalne urządzenie zgrzewa tworzywo tak, żeby zewnętrzna warstwa ochronna była nierozerwalna i niezmiernie trwała.

Olbrzymią zaletą folii jest możliwość opakowania nawet dużych produktów, o nietypowych i nieregularnych kształtach.

Materiał zabezpiecza towar przed rozmaitymi czynnikami zewnętrznymi, na przykład temperaturą i wilgocią. Folia sprawia, że nie zagraża mu także zabrudzenie lub zaplamienie podczas transportu. Pakunek jest w pełni bezpieczny, a przy tym cały czas wygląda estetycznie.

Pakowanie z pomocą folii jest szybkie i naprawdę proste. Znacząco usprawnia też proces przygotowywania paczek do wysyłki do klientów.

 

Etykietowanie – porządek w magazynie i komplet informacji dla klienta

Kiedy produkt mamy już odpowiednio opakowany i zabezpieczony, często dołącza się do niego rozmaite etykiety.

Przydają się zwłaszcza na pudełkach towarów importowanych, które chcemy sprzedawać na rynku polskim. Wówczas pojawia się na nich opis danego produktu. Etykiety mogą także zawierać szczegółowy opis działania i stosowania danych preparatów, instrukcję obsługi lub informować o promocji w przypadku towarów łączonych w większe zespoły w ramach co-packingu.

Etykiety przydają się zarówno klientom docelowym, którzy mogą dowiedzieć się, jak najwięcej na temat danych produktów, ale także stanowią fenomenalne źródło wiedzy dla pracowników magazynu, którzy z łatwością identyfikują dzięki nim wszelkie towary znajdujące się na półkach.

 

Konfekcja towaru – działania niestandardowe

W ramach konfekcjonowania towarów mogą się również trafić bardzo nietypowe rozwiązania. Mogą to być wypełniania paczek konkretnymi materiałami, na przykład piórkami i wstążeczkami lub wręcz nawet perfumowanie opakowań.

Czemu to służy? W tym przypadku możemy mówić o budowaniu wizerunku marki. Najczęściej tego typu działania pojawiają się przy towarach luksusowych, które mają zachwycać i pięknie się prezentować od pierwszej chwili, gdy odbieramy przesyłkę z rąk kuriera.

 

Czy konfekcjonowanie towaru warto wykonywać samodzielnie, czy lepiej zlecić je zewnętrznej firmie?

Pakowanie, foliowanie, etykietowanie – konfekcjonowanie towaru może przybierać rozmaite formy, dostosowane do rodzaju oferowanych towarów. Z tego względu, już w momencie gdy tworzymy sklep online, trzeba zastanowić się, czego będziemy potrzebować. Wymaga to bowiem często zorganizowania odpowiedniej infrastruktury i sprzętu, który powinien pojawić się w magazynie.

Jan Bartold zwraca uwagę na to, żeby pamiętać, że nawet jeśli mamy swój magazyn, który działa sprawnie, to wcale nie oznacza, że jesteśmy w stanie naraz przepakować dużą ilość paczek, bo do tego potrzeba miejsca i ludzi. W takim momentach, można skorzystać z usług firmy, która ma miejsce, ma ludzi i wie, jak to zrobić.

Wielką zaletą zlecania konfekcjonowania towarów jest fakt, iż często potrzebujemy zapakować w szybkim tempie sporą ilość towarów, na przykład na specjalne okazje, jak Boże Narodzenie lub na potrzeby oferty limitowanej dla stałych klientów. Wówczas, niekiedy pojawiają się trudności z pogodzeniem regularnej pracy z pakowaniem paczek po godzinach. Dodatkowo, firma zewnętrzna, oprócz wyspecjalizowanych ludzi, posiada też odpowiedni sprzęt, który umożliwia na przykład zafoliowanie paczek lub sprawne i szybkie przygotowanie etykiet.

Nie zapominajmy również, że konfekcja wymaga nie tylko ludzi i czasu, ale także odpowiedniej przestrzeni, w której sprawnie zapakujemy i przechowamy wszystkie paczki przed wysyłką. Dlatego też często okazuje się, że zlecenie tego typu działań zewnętrznym, profesjonalnym firmom pozwala przeprowadzić wszelkie prace szybko, sprawnie i zdecydowanie taniej, niż gdybyśmy wykonywali je samodzielnie, w warunkach biurowo-domowych.

Eksperci zwracają też uwagę, że sprawne i efektowne konfekcjonowanie to nie tylko zasługa odpowiednich materiałów oraz nowoczesnego wyposażenia magazynu. Największą wartością są wykwalifikowani i zaufani ludzie, którzy potrafią wszystko sprawnie i dobrze przygotować. To olbrzymia wartość zewnętrznych firm, które profesjonalnie zajmują się logistyką i magazynowaniem. Mają doświadczony zespół, mający wprawę oraz wiedzę, co zrobić, żeby każda paczka zawsze wyglądała dobrze i była w pełni zabezpieczona przed wszelkimi uszkodzeniami.

 

Konfekcjonowanie produktu – wisienka na torcie każdej profesjonalnie zapakowanej paczki dla e-commerce

Żaden sklep e-commerce nie może działać bez konfekcjonowania towarów. Jest ono kluczowe dla właściwego zabezpieczenia produktów na czas wysyłki, pozwala stworzyć estetyczne pakunki, a także przydaje się do budowania tożsamości wizualnej danej marki. Konfekcjonowanie często bywa bowiem łączone z efektywnym i nienachalnym brandingiem.

Jeśli zamierzamy wprowadzić w naszym sklepie internetowym szeroko zakrojone działania z zakresu konfekcjonowania, na przykład co-packing lub foliowanie wszystkich produktów, warto zastanowić się nad zleceniem tego typu prac firmie zewnętrznej, która zapewni odpowiedni sprzęt oraz wykwalifikowany personel, aby każda nasza paczka zawsze wyglądała perfekcyjnie oraz odpowiednio zabezpieczała towar, na który niecierpliwie wyczekują nasi klienci.

Zadbajmy o właściwe konfekcjonowanie naszych towarów, niech zawsze przykuwają wzrok profesjonalizmem w każdym calu – od wysokiej jakości produktów, aż do perfekcyjnego opakowania, które jest wytrzymałe i estetyczne równocześnie.

Żaden sklep e-commerce nie może działać bez konfekcjonowania towarów. Jest ono kluczowe dla właściwego zabezpieczenia produktów na czas wysyłki, pozwala stworzyć estetyczne pakunki, a także przydaje się do budowania tożsamości wizualnej danej marki.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0