Lider a szef − mała lecz wielka różnica

Kwiecień 9, 2019

W działaniu organizacji − tych dużych, i tych całkiem niewielkich kluczowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania zespołu ma osoba szefa. Ale sama funkcja szefa nie decyduje jeszcze o efektywności pracy personelu. Dlaczego? Ponieważ nie każdy szef jest liderem. Zastanówmy się zatem nad kwestią lider a szef i kryteriach rozróżniających te dwa pojęcia.

Podstawowym czynnikiem, który odróżnia lidera i szefa jest autorytet. To wartość wynikająca z kilku składowych. Są to m.in. poziom wiedzy branżowej oraz fachowość. Równie istotne znaczenie będzie mieć sprawność w relacjach interpersonalnych, umiejętność stworzenia więzi pomiędzy współpracownikami oraz otwartość wobec nich.

Analizując dalej rozróżnienie − lider a szef, należy wskazać, że osoba lidera stanowi podporę dla zespołu. Natomiast w przypadku „czystego szefostwa” pozycja oparta jest niemal wyłącznie na stanowisku. Siła szefa bazuje przede wszystkim na jego władzy formalnej oraz systemie kar i nagród. Kolejna cecha, którą posiada lider a szef nie, to gotowość do przyznania się do własnych błędów. Szefowie są nieomylni. Pewien archaiczny schemat szefowania wyklucza możliwość okazania słabości poprzez przyznanie, że nie miało się racji. To coś kompromitującego szczególnie wówczas, gdyby demonstracja własnego błędu miała charakter publiczny. To kuriozalny tok myślenia, gdyż ktoś, kto nie posiada autorytetu nie może go utracić. Osoba, która ma autorytet, nie będzie analizować czy czasem nie utraciła jego cząstki, gdy tylko przyzna, że myliła się w jakimś aspekcie swojego działania.

Szefa i lidera różni także rodzaj motywacji. Szef opiera swoje działanie na ambicjach i chęci zyskania uznania otoczenia, a zwłaszcza innych szefów znajdujących się wyżej w hierarchii. Jednocześnie szef jest bardzo czuły na bodźce aprobaty oraz czynnik gratyfikacji finansowej. Lider kieruje się chęcią i potrzebą realizacji własnej wizji rozwoju firmy, zespołu, a przy tym intencją osobistego samodoskonalenia. Typ lidera posiada także wysoki pułap motywacji i odporności na sytuacje impasu czy nawet kryzysu w organizacji.

Istnieje jeszcze jeden atrybut różnicujący zarządzających zespołem. I tak, jak w sferze motywacji, posiada go lider a szef raczej już nie. To postawa wobec zmian. Są one naturalną sytuacją w działaniu organizacji w obszarze wymagań, technologii, procedur czy priorytetów. Typ „szef” będzie zmianom niechętny, postrzegając je jako zagrożenie dla swojej pozycji. Lider uznaje zmiany jako potencjał. Wprowadzenie zmian wiąże się zwykle ze zwiększeniem możliwości działania. Dla lidera innowacje będą okazją do skuteczniejszej realizacji własnych wizji, planów, projektów. Krytyczny wobec zmian szef będzie widział w nich okoliczność, która może sprawiać problemy oraz skutkować stratami − głównie w wymiarze indywidualnych korzyści. Miejmy jednak na uwadze, że nawet najlepszy fachowiec i ekspert nie musi być dobrym managerem, jeśli nie posiada odpowiednich zdolności interpersonalnych



Szkolenie LinkedIn Masterclass - Warszawa 20.11.2019

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pobrać film z Facebooka? Sprawdzone sposoby

Jak pobrać film z Facebooka? Sprawdzone sposoby

BlogJak pobrać film z Facebook? Jeśli kiedykolwiek się nad tym zastanawialiście, to dzisiejszy tekst jest właśnie dla Was, gdyż skupimy się na praktycznych i skutecznych sposobach zapisywania plików video z tego popularnego portalu społecznościowego. Treści video...

Zdjęcie w tle na Facebook – aktualne wymiary i kluczowe elementy

Zdjęcie w tle na Facebook – aktualne wymiary i kluczowe elementy

BlogWiększość z przedsiębiorców zdaje sobie już dobrze sprawę, że obecność ich biznesu na Facebooku jest niemalże obowiązkowa, bez względu na to, czy prowadzą e-commerce, czy inny rodzaj firmy. Samo bycie to jednak jeszcze nie wszystko, żeby zbudować wokół fanpage’a...

Google Merchant Center – co to jest i jak działa?

Google Merchant Center – co to jest i jak działa?

BlogGoogle Merchant Center stał się w ostatnim czasie jednym z popularniejszych sposobów zwiększania ruchu w sklepach internetowych. Dlatego też w dzisiejszym artykule postaramy się zebrać wiedzę na temat tego, czym to narzędzie jest i jak je skutecznie wykorzystać do...

Udostępnij artykuł

Nie bądź samolubem! Podziel się widzą!