Magazyn dla sklepu internetowego

27 czerwca, 2019

Trudno wyobrazić sobie sklep bez magazynu. W przypadku sklepów internetowych przestrzeń do przechowywania towarów jest również niezbędna.

W zależności od charakteru prowadzonej działalności, przybiera ona jednak nieco inną formę. Co takiego musi zawierać magazyn dla sklepu internetowego? Jeśli chcecie wiedzieć, zapraszamy do dalszej lektury.

 

Magazyn dla sklepu internetowego vs magazyn dla sklepu obsługującego hurtownie

E-commerce wymaga innego rodzaju magazynu niż pozostałe typy sklepów, a zwłaszcza magazyny obsługujące duże hurtownie, które osiągają gigantyczne rozmiary i składują towar na wysokich regałach, najczęściej bez wyciągania go z palet.

Podstawowa różnica polega na charakterze samej przestrzeni. Sposób sprzedaży w sklepach internetowych sprawia, że do przechowywania nie potrzeba hal wysokiego magazynowania, z produktami ułożonymi na paletach. Zamiast nich, przydają się mniejsze pomieszczenia, z odpowiednio zaplanowanym wyposażeniem i infrastrukturą.

Magazyny dla e-commerce powinny posiadać mniejsze regały niż w przypadku hurtowni – średniej wysokości, z niezbyt głębokimi półkami, ułatwiającymi układanie i zbieranie produktów. Oprócz nich, niezbędne jest oznakowanie odpowiednimi etykietami każdej półki, ułatwiającymi właściwą identyfikację wszystkich towarów.

Magazyn dla sklepu internetowego musi być wyposażony w wózki i koszyki do kompletowania zamówień oraz wygodne miejsce do pakowania, konfekcji i foliowania.

Przestrzeń magazynowa w e-commerce może być zatem mniejsza, jednak wymaga równie dużego uporządkowania, zaplanowania pracy całego zespołu oraz właściwie dopasowanej infrastruktury.

 

Najważniejsze elementy magazynu dla sklepu internetowego

Magazyn dla sklepu internetowego to przestrzeń kluczowa dla każdej działalności typu e-commerce. Dlaczego? Ponieważ od sposobu przechowywania oraz logistyki zależy szybkość dostarczania towarów do wszystkich klientów.

Obecnie ludzie przyzwyczaili się do dostaw towarów w ciągu 24 lub maksymalnie 48 godzin od chwili złożenia zamówienia. Sklepy, które nie nadążają, często zostają w tyle i tracą potencjalnych klientów. Aby podołać tak ekspresowej dostawie, musimy mieć magazyn działający, jak w szwajcarskim zegarku. Umożliwia to wprowadzenie kilku kluczowych elementów. Zalicza się do nich:

  • infrastrukturę,
  • uporządkowanie produktów,
  • obsługę wysyłki i zwrotów.

Zapanowanie nad nimi sprawia, że towary wychodzą z magazynu szybciej, błędy w przesyłkach zdarzają się zdecydowanie rzadziej, a firma buduje dobrą opinię oraz zaufanie klientów, co z kolei przekłada się na systematyczny rozwój przedsiębiorstwa oraz wzrost przychodów.

Właściwa infrastruktura składa się z wielu drobnych rozwiązań, które znacząco ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków – rozpakowywanie towarów na półkach, kompletowanie zamówień, pakowanie itp. Przydają się do tego zoptymalizowane regały, wózki i koszyki, które usprawniają przewożenie towarów oraz przyspieszają czas potrzebny na właściwe zabezpieczenie i zapakowanie paczek.

Trzeba pamiętać o odpowiednim rozdzieleniu przestrzeni do pracy w magazynach. E-commerce często wymaga dodatkowych działań, jak pakowanie, wkładanie produktów w opakowania ozdobne, foliowanie, etykietowanie (np. towarów przychodzących z zagranicy), co-packing. Dzięki temu, produkty są bezpieczniejsze oraz lepiej się prezentują. Właściwie zapakowana paczka to też mniejsze ryzyko uszkodzenia w transporcie, a co za tym idzie – znaczące ograniczenie zwrotów towarów do sklepu.

Drugim kluczowym elementem jest oznakowanie towarów. Naklejki z kodem kreskowym pozwalają na odpowiednie rozpoznanie towaru podczas kompletowania zamówień. Szczególnie praktyczne są rozwiązania łączące system magazynowy ze sklepem online.

Jak twierdzi Jan Bartold, prezes i ekspert w firmie Pro-Logis, zajmującej się magazynowaniem i logistyką: Jeśli zamówienie pojawia się w sklepie internetowym, trafia do systemu zarządzania magazynem, czyli WMS. Warto poświęcić czas i znaleźć rozwiązanie najlepiej dopasowane do naszych potrzeb, żeby później nie było potrzeby przepisywania ręcznie zamówień ze sklepu. Jest to marnowanie czasu, a po drugie często prowadzi to do pojawienia się błędów.

Błędy w zamówieniach to z kolei zwiększona ilość zwrotów, które generują dodatkową ilość pracy oraz znaczące straty. Niestety, nigdy nie uda się całkowicie wyeliminować odsyłanych towarów. Istnieją też branże, które są na nie narażone bardziej od innych. W przypadku książek zazwyczaj klienci wiedzą co zamawiają i jeśli tylko produkt nie uległ uszkodzeniu w transporcie, raczej ryzyko odsyłania literatury do sklepu jest niewielkie.

Szczególnie często natomiast zwroty zdarzają się w sklepach odzieżowych, w których klienci zamawiają po kilka sztuk ubrania w różnych rozmiarach, żeby przymierzyć i wybrać odpowiedni model.

Jak skutecznie poradzić sobie z obsługą zwrotów? Jan Bartold radzi, aby wynająć do tego profesjonalną ekipę. Dzięki jej doświadczeniu, rozbudowanej infrastrukturze oraz właściwej przestrzeni, każdy zwrócony towar zostanie ponownie obejrzany, sprawdzony, a w razie potrzeby oczyszczony i naprawiony. Dodatkowe wsparcie logistyczne w przypadku zwrotów to oszczędność czasu i pieniędzy sklepu internetowego.

 

Magazyn dla sklepu internetowego – e-commerce od podszewki

Właściwie dobrany magazyn dla sklepu online to podstawa dla usprawnienia realizacji zamówień. Aby wszystko przebiegało szybko i sprawnie, potrzeba odpowiedniej przestrzeni, zaufanych ludzi oraz porządku na półkach i w etykietach.

Jeśli bowiem nie zadbamy o ład oraz właściwą logistykę w magazynie, pojawią się niepotrzebne nerwy, stres oraz straty. A tego przecież każdy właściciel e-commerce chce uniknąć.

Dobrze działający magazyn dla sklepu internetowego to klucz do zwiększonej sprzedaży i minimalizowania ryzyka reklamacji.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0