Monitoring płatności dla przedsiębiorców – musisz to wiedzieć

27 października, 2019

Stara maksyma głosi: lepiej zapobiegać, niż leczyć. Wbrew pozorom w tego typu mądrościach tkwi zawsze sporo prawdy i naprawdę warto stosować je w przeróżnych dziedzinach życia, również w biznesie.

Podobnie jest również z drażliwym dla wielu przedsiębiorców tematem nieterminowego regulowania płatności za zakupione towary i usługi. Okazuje się, że problem może dotyczyć niemal 1/3 wszystkich wystawianych rachunków. Czy istnieje rozwiązanie, dzięki któremu ich liczba znacząco spadnie? Warto na przykład zastanowić się nad wprowadzeniem monitoringu płatności.

 

Monitoring płatności dla przedsiębiorców – do czego służy i kto powinien z niego korzystać?

Monitoring płatności składa się zazwyczaj z różnych elementów, które łączy wspólna funkcja – przypomnienie klientowi, że zbliża się lub właśnie został przekroczony termin płatności za dany towar lub usługę.

Wykorzystuje się do tego specjalne systemy, obsługiwane przez oddelegowanych pracowników lub firmy zewnętrzne. Może się to odbywać za pośrednictwem wiadomości tekstowych, maili lub kontaktu telefonicznego.

Cel jest jeden – przypomnieć klientowi, że czas zapłacić za fakturę. Okazuje się bowiem, że w większości przypadków brak zapłaty nie jest związany z dużymi problemami finansowymi kontrahenta, ani tym bardziej złą wolą. Jak stwierdza Mariusz Pietuszyński, prowadzący firmę windykacyjną Straetus: Główny powód, dla którego najczęściej faktury są niezapłacone, to fakt, że ludzie zapominają. Jeśli ktoś ma do zapłaty kilkadziesiąt mniejszych faktur, a nie ma działu finansowego, nie jest w stanie pamiętać, czy wszystko jest zapłacone.

Wówczas, z pomocą przychodzi monitoring płatności, który dyscyplinuje płatników oraz wprowadza porządek w rozliczeniach w każdej firmie.

Badania pokazują, że w naszym kraju z monitoringu korzystają głównie największe firmy i korporacje. Powszechnie wykorzystują go sieci komórkowe oraz operatorzy telewizyjni. W ich przypadku, działania prowadzi się na dużą skalę – komunikaty przekazuje się smsami, telefonicznie, na ekranie telewizora. Wszystko po to, aby zmniejszyć problem nieterminowych płatności wśród klientów biznesowych i indywidualnych.

 

Dlaczego warto zainwestować w monitoring płatności?

Jak podają badania statystyczne w większości firm niemal 30% wszystkich faktur to dokumenty po terminie płatności. Tak duży odsetek potrafi mocno zachwiać stabilnością firmy, zmniejszając jej konkurencyjność i możliwości inwestycyjne, a niekiedy nawet ograniczając jej płynność finansową, co przekłada się na problemy w codziennym funkcjonowaniu.

Monitoring płatności dla przedsiębiorców stanowi nienachalne i eleganckie przypomnienie dla płatników o ich zobowiązaniach. W przypadku osób, które po prostu zapominają, często to zupełnie wystarcza do szybkiego przesłania płatności.

Z drugiej strony monitoring stanowi także fenomenalne narzędzie edukacyjne, nieustająco upominające nierzetelnych kontrahentów, że faktury należy zawsze płacić w terminie.

Co ciekawe, okazuje się także, że wdrożenie monitoringu płatności często staje się także sposobem na poprawę wizerunku przedsiębiorstwa w środowisku. Firma zaczyna być postrzegana jako sprawnie zarządzana i dbająca o swoje finanse.

Monitoring płatności stanowi także sposób na wprowadzenie ładu i porządku w rozliczeniach. Dzięki prostym rozwiązaniom informatycznych, otrzymujemy wiedzę kto i ile powinien zapłacić w najbliższym czasie, czy miał już wcześniej problemy z płatnościami, jak długo trwa monitoring płatności w przypadku konkretnego klienta i czy nie warto przejść do windykacji długu.

Kiedy powinno to nastąpić? W większości firm okres monitoringu i przypomnień trwa od 21 do 28 dni. Później następuje etap windykacji polubownej i sądowej.

Wdrożenie systemu monitoringu płatności zmniejsza ilość przeterminowanych faktur o połowę. Zatem jeśli miałeś ich 30%, dochodzisz do 15%. Naszym celem jest zejście do poniżej 10%, co już jest przyzwoitym wskaźnikiem. To obniża koszty dalszego odzyskiwania należności na etapie polubownym i sądowym, w którym od sierpnia tego roku opłaty wzrosły 2-,3-krotnie.

.

Monitoring płatności – profesjonalnie zarządzana i uporządkowana firma

Monitoring pozwala na sprawniejsze zarządzanie płatnościami oraz ograniczenie do minimum opóźnień w opłacaniu faktur przez klientów. Jak zauważa Mariusz Pietuszyński z firmy Straetus: Z moich doświadczeń i obserwacji, wynika, że wdrożenie systemu monitoringu płatności zmniejsza ilość przeterminowanych faktur o połowę. Zatem jeśli miałeś ich 30%, dochodzisz do 15%. Naszym celem jest zejście do poniżej 10%, co już jest przyzwoitym wskaźnikiem. To obniża koszty dalszego odzyskiwania należności na etapie polubownym i sądowym, w którym od sierpnia tego roku opłaty wzrosły 2-,3-krotnie. Koszt obsługi długu rośnie. Monitoring staje się zatem najskuteczniejszym i najtańszym narzędziem, żeby niezapłaconych faktur i kosztów było jak najmniej.

Może zatem nadszedł najwyższy czas, żeby wprowadzić proste, klarowne i skuteczne rozwiązania, aby i w Waszych firmach niezapłacone faktury przestały być największym bieżącym problemem?

Monitoring płatności jest jednym z najtańszych elementów utrzymania płynności finansowej w firmie.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Bezpłatny webinar: Skuteczna Reklama w Internecie – Google, Social Media & more!

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – czy to jest najlepszy system do webinarów?

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Oceń stronę
[Łącznie: 1 Średnia: 5]