Obsługa logistyczna sklepów internetowych

27 grudnia, 2018

Większość przedsiębiorców, podejmujących decyzję o założeniu sklepu internetowego, zazwyczaj całą energię wkłada w przygotowanie sklepu internetowego na wysoki połysk. Ma być piękny, funkcjonalny i sprawnie przekonywać klientów, żeby kliknęli „kup teraz” i sfinalizowali transakcję.

Warto jednak pamiętać, że sam moment złożenia zamówienia to tak naprawdę dopiero początek rozbudowanego procesu, do którego warto zawczasu dobrze się przygotować.

Najważniejszym elementem sprawnego e-commerce jest zaplecze magazynowo-logistyczne, czyli realne serce każdego sklepu online. Co zrobić, żeby biło równo i mocno?

Dziś opowiemy, jak powinna przebiegać obsługa logistyczna sklepów internetowych, żeby obroty rosły, paczki docierały do klientów i wywoływały na ich twarzach uśmiechy szczerego zadowolenia.

Obsługa logistyczna od podszewki – na czym polega?

Obsługa logistyczna sklepów internetowych to tak naprawdę niezmiernie rozbudowany proces, którego opanowanie staje się sporym wyzwaniem, zwłaszcza w średnich i dużych e-commerce’ach.

W jej skład wchodzi przyjęcie towaru do magazynu, rozpakowanie, umieszczenie go na regałach. W razie sprzedaży pojawia się także kompletacja zamówień, pakowanie i wysyłka, a także obsługa zwrotów. Aby wszystko działało sprawnie, potrzeba miejsca oraz ludzi, którzy zajmują się całą logistyką na miejscu.

Często wdrożenie odpowiednich procedur oraz stworzenie właściwej przestrzeni magazynowej w ramach firmy bywa nie lada wyzwaniem, z którym trudno się samodzielnie uporać, prowadząc biznes. Wówczas, z pomocą przychodzą wyspecjalizowane firmy, świadczące usługi magazynowo-logistyczne. Czy warto skorzystać z ich wsparcia?

 

Outsourcing logistyki i magazynowania – w czym pomoże zewnętrzna firma?

Samodzielne prowadzenie magazynu w ramach firmy to szereg czynności oraz kosztów, które spadają na przedsiębiorcę. Należy znaleźć odpowiedni lokal, w pełni dopasowany do potrzeb produktów, sprzedawanych w sklepie. Aby magazyn działał, niezbędny jest także odpowiedni sprzęt (wózki, koszyki), z którego pomocą transportuje się towar w magazynie.

Najważniejszym elementem są jednak ludzie. W magazynie musi pracować zespół, który odpowiada za przyjmowanie, obsługę na miejscu, pakowanie oraz szereg innych, dodatkowych czynności. Tak naprawdę to właśnie od zasobów ludzkich i ich pracy zależy najwięcej – jakość oraz poprawność pakowania oraz prowadzenie wszelkich prac przy towarach, znajdujących się w magazynie.

Niestety, czynnik ludzki bywa także najbardziej zawodnym. We własnym magazynie, zawsze mogą się pojawić sytuacje nieprzewidywalne, jak zwolnienie lekarskie lub urlopy, nie wspominając nawet o wszelkich błędach w pakowaniu. Wówczas pakowanie i wysyłka zamówień może stać się sporym problemem.

Wszystkie te czynniki często stają się przyczyną, dla której właściciele podejmują decyzję, że cała obsługa logistyczna sklepów internetowych, powinna być przeniesiona na firmy zewnętrzne.

Dlaczego? Pozwala to znacząco zmniejszyć koszty stałe. Znika konieczność comiesięcznego utrzymywania magazynu oraz koszty zatrudnienia, jak ZUSy, pensje.

Jak zaznacza ekspert, Jan Bartold z firmy Prologis, specjalizującej się w magazynowaniu i logistyce dla firm: Gdy korzystamy z zewnętrznej firmy, skala sprzedaży przekłada się na koszty, które ponosimy. Kosztów stałych praktycznie nie ma. Choć czasami naliczamy faktycznie opłaty stałe –takie opłaty administracyjne, które są naliczane za gotowość do przyjęcia towaru. Wtedy musimy zarezerwować miejsce, że jeśli przyjedzie do nas dostawa towaru, to mamy już przygotowane kartoteki towaru, pracownicy są gotowi, wiedzą co, jak i gdzie przyjąć. Te opłaty są jednak dużo niższe niż koszty stałe przy prowadzeniu własnego magazynu m.in.: czynszu za magazyn, wynagrodzenia dla pracowników, ubezpieczeń dodatkowych.

W zewnętrznych firmach płaci się za półkę, przyjęcie towaru, wydanie go oraz ewentualne pakowanie i wysyłkę. Wszystko zależy od aktualnej ilości produktów magazynowanych oraz pracy, którą zlecamy. Dzięki temu, jeśli nadszedł słabszy okres, opłaty za magazynowanie i logistykę są zdecydowanie niższe. Natomiast, gdy przychodzi szczyt sezonu, a zamówień przybywa lawinowo, płacimy więcej, jednak mamy równocześnie pewność, że zarobimy solidnie, a wszystkie paczki zostaną wysłane i zapakowane w odpowiedni sposób.

Gdy korzystamy z zewnętrznej firmy, skala sprzedaży przekłada się na koszty, które ponosimy. Kosztów stałych praktycznie nie ma. Choć czasami naliczamy faktycznie opłaty stałe –takie opłaty administracyjne, które są naliczane za gotowość do przyjęcia towaru. Wtedy musimy zarezerwować miejsce, że jeśli przyjedzie do nas dostawa towaru, to mamy już przygotowane kartoteki towaru, pracownicy są gotowi, wiedzą co, jak i gdzie przyjąć. Te opłaty są jednak dużo niższe niż koszty stałe przy prowadzeniu własnego magazynu m.in.: czynszu za magazyn, wynagrodzenia dla pracowników, ubezpieczeń dodatkowych.

Obsługa logistyczna sklepów internetowych zlecana na zewnątrz –szereg korzyści

Zewnętrzne firmy, zajmujące się na stałe obsługą logistyczną, mają zapewnioną profesjonalną przestrzeń magazynową, z szeregiem zabezpieczeń. W momencie gdy towar wjeżdża bowiem do ich magazynów, zaczynają za niego w pełni odpowiadać.

Specjalizacja pozwala także zainwestować w szereg udogodnień, jak odpowiednie regały, dopasowane do potrzeb towarów, a także sprzęty ułatwiające przenoszenie produktów (np. wózki, koszyki itp.). Ponadto każdy z produktów posiada także etykiety ułatwiające rozpoznanie go, podczas kompletowania zamówienia przed wysyłką do klienta.

Okazuje się zatem, że obsługa logistyczna sklepów internetowych, przekazywana zewnętrznym firmom, przynosi szereg korzyści właścicielowi e-commerce’u. Nie musi martwić się o koszty eksploatacyjne magazynu, ani zatrudnianie i szkolenie dodatkowego zespołu magazynierów.

Może dzięki temu zająć się promocją i rozwijaniem sklepu, wiedząc, że wszystko, co wydarzy się od chwili złożenia zamówienia przez klienta, aż do dostarczenia mu gotowej paczki, jest zawsze w rękach kompetentnych specjalistów.

Obsługa logistyczna sklepu internetowego opłaca się nie tylko w mikro skali. Duże ecommerce’y także bardzo często zlecają takową obsługę firmom wyspecjalizowanym.

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0