Wywiad gospodarczy – uchroń się przed nierzetelnymi kontrahentami

27 lutego, 2019

Każdy przedsiębiorca wie, że prowadzenie własnej firmy przynosi każdego dnia wiele zróżnicowanych wyzwań. Nieustanne dbanie o rozwój biznesu niesie ze sobą ciągłe podejmowanie szeregu kluczowych decyzji, które przynoszą rozmaite rezultaty.

Niestety, widmo kłopotów finansowych może się pojawić nad każdym biznesem. Brak płynności finansowej, problemy w płatnościach dotyczą sporej grupy przedsiębiorców. Okazuje się, że często można się przed nimi uchronić, dzięki odpowiednio przeprowadzonej analizie postępowania, jeszcze przed podpisaniem umowy lub rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem.

Jednym ze skutecznych rozwiązań jest wywiad gospodarczy, o którym chcielibyśmy dziś opowiedzieć nieco więcej. Jeśli chcecie zatem wiedzieć, co zrobić, aby ryzyko podjęcia problematycznej współpracy obniżyć, w jak największym stopniu, koniecznie przeczytajcie artykuł aż do samego końca.

Wywiad gospodarczy – co to takiego?

Wywiad gospodarczy polega na dokładnym sprawdzeniu kontrahenta – jego sytuacji finansowej, powiązań oraz wszelkich działań. Dzięki niemu, uzyskujemy szereg informacji na temat aktualnej sytuacji osoby do współpracy. Pozwala to na zdecydowanie prostsze i bardziej świadome podejmowanie decyzji biznesowych, nie obarczonych olbrzymim ryzykiem katastrofy w przyszłości. To podstawowe narzędzie prewencyjne, z którego powinni powszechnie korzystać wszyscy przedsiębiorcy.

Tego typu sprawdzanie przedsiębiorców wykonuje się w dwóch sytuacjach. Przede wszystkim, weryfikacji podlegają potencjalni partnerzy biznesowi, jeszcze na etapie podejmowania decyzji o ewentualnej współpracy. Wówczas, wywiad pozwala sprawdzić, czy przez przypadek nie mamy do czynienia z niepoważnym lub nierzetelnym przedsiębiorcą.

Drugim momentem, gdy wywiad okazuje się niezbędny, są wszelkie sytuacje windykacyjne, gdy nie możemy wyegzekwować naszych praw i potrzebujemy zewnętrznego wsparcia. Firma windykacyjna zbiera wtedy informacje o dłużniku, aby określić, czy warto prowadzić windykację polubowną, czy lepiej od razu wnieść sprawę do sądy, gdyż jesteśmy w danej jedną z wielu osób domagających się swoich praw i należnych pieniędzy.

Jak dodaje ekspert, Mariusz Pietuszyński, zarządzający firmą Straetus w Polsce: Zawsze zalecamy klientom sprawdzanie firm do współpracy. I nie tylko. Wywiad gospodarczy to też informacje dotyczące powiązań kapitałowych lub informacje kim są partnerzy. Nie zapominajmy bowiem, że biznes to ludzie, a nie tylko spółka o konkretnym numerze NIP. Może się okazać, że spółka wygląda dobrze, ale ludzie ją tworzący mieli wcześniej np. kilka plajt.

Sprawdzamy również osoby, czyli majątek prywatny. Jest to potrzebne też w Polsce, gdzie dużo firm to jednoosobowe działalności gospodarcze, w których osoba odpowiada swoim majątkiem. Jeśli osoba nie ma majątku lub przepisała go na kogoś innego, również powinna zapalić się lampka ostrzegawcza.

Wywiad gospodarczy dotyczy zarówno działań lokalnych w Polsce, jak i międzynarodowych, do których warto zatrudnić specjalistów, mających oddziały w różnych państwach Unii Europejskiej i nie tylko. Dzięki temu, zyskujemy atut sprawdzonych informacji, udostępnionych przez lokalnych partnerów, pracujących na obszarze kontrahenta lub dłużnika, posługujących się jego językiem, systemem wartości i działających w ramach tych samych norm prawnych.

Zawsze zalecamy klientom sprawdzanie firm do współpracy. I nie tylko. Wywiad gospodarczy to też informacje dotyczące powiązań kapitałowych lub informacje kim są partnerzy. Nie zapominajmy bowiem, że biznes to ludzie, a nie tylko spółka o konkretnym numerze NIP. Może się okazać, że spółka wygląda dobrze, ale ludzie ją tworzący mieli wcześniej np. kilka plajt.

Co może zawierać wywiad gospodarczy?

Prawidłowo przygotowany wywiad gospodarczy to obszerny dokument zwierający szereg cennych danych. Do najważniejszych zaliczają się:

  • podstawowe dane o przedsiębiorstwie,
  • sprawozdania finansowe oficjalnie opublikowane przez firmę,
  • sprawdzenie ewentualnego zadłużenia w formie kredytów i leasingów,
  • informacje o ilości zatrudnionych osób, kadr, metod rozliczania się z pracownikami,
  • określenie inwestorów,
  • wywiad internetowy i środowiskowy.

Uzbrojeni w tak bogaty zestaw informacji, podejmujemy zdecydowanie bardziej świadome decyzje, czy warto zaczynać współpracę z danym podmiotem gospodarczym, czy lepiej z niej zrezygnować dla bezpieczeństwa własnej firmy.

 

Raporty śledcze – kolejny etap działania windykacyjnego

Oprócz wywiadu gospodarczego, istnieje też narzędzie nazywane raportami śledczymi, które ma nieco inny charakter.

Są to zdecydowanie bardziej rozbudowane i precyzyjne informacje, zebrane w trakcie windykacji, gdy na przykład pojawia się podejrzenie ukrywania lub wyprowadzania majątku firmy.

Działania operacyjne prowadzi w tej sytuacji licencjonowany detektyw, dzięki czemu materiały mogą służyć jako dowody w sądzie.

 

Wywiad gospodarczy – zabezpieczenie oraz sposób na nierzetelnych przedsiębiorców

Podejmowanie ryzyka w biznesie teoretycznie jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Warto jednak już na starcie zadbać o to, żeby było to zawsze ryzyko kontrolowane. Wywiad gospodarczy może być świetnym rozwiązaniem, wspierającym świadome prowadzenie biznesu.

Prześwietlenie potencjalnego kontrahenta lub analiza sytuacji dłużnika mogą uchronić nas przed wieloma problemami na przyszłość. Sprawdzajmy z kim rozmawiamy, bo pierwsze, emocjonalne wrażenie w biznesie nie zawsze musi być dobrą podstawą dla harmonijnej współpracy na przyszłość.

Wywiad gospodarczy może tyczyć się zarówno firm polskich jak i zagranicznych niezależnie od ich formy (działalność, spółka, etc.)

Potrzebujesz pomocy lub rady?
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

PODOBNE ARTYKUŁY

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Jak pozyskać klientów, czyli lead generation w Internecie

Skoro chcesz prowadzić biznes w sieci lub pragniesz wykorzystać Internet do promowania swojej oferty lub usług, powinieneś zacząć jak najskuteczniej używać lead generation. Co to takiego, jak pozyskać klientów z jego pomocą oraz jak zacząć sprzedawać więcej i lepiej?...

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

WebinarJam – Musisz To Wiedzieć Zanim Go Kupisz!

Ostatnimi czasy ze względu na pandemię większość z nas prowadzi swoje biznesy poprzez Home Office, wykorzystując do intensywnego działania przestrzeń Internetu. Z jej pomocą można przecież osiągnąć naprawdę wiele. Często więcej niż początkowo mógłbyś sobie nawet...

Dropshipping – co to jest

Dropshipping – co to jest

E-commerce to jednak z najszybciej rozwijających się dziedzin współczesnego handlu. Kolejne sklepy powstają w olbrzymich ilościach, oferując szereg rozmaitych towarów i usług. Oprócz standardowych sklepów, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakładanie...

Łącznie: 0