Dark Post – co to jest?

27 lutego, 2019

Dark post (inaczej: post niepublikowany) to jedna z form publikacji, które pojawiają się na Facebooku.  W sensie funkcjonalnym to rodzaj reklamy, możliwy do przygotowania dzięki narzędziu Manager Reklam na Facebooku. Główną cechą i charakterystyką postu typu Dark Post jest brak widoczności w aktualnościach dla wybranej grupy odbiorców. Post ten jest idealny do uzycia jako reklama lub do embedowania na stonie www (o tym dalej). Choć sam post nie pojawia się na samym fanpage’u firmy można go sprytnie użyć w różnych celach – np. generowaniu leadów lub poszerzaniu bazy mailingowej.

Czemu wobec tego służy publikowania dark postów? Jak już pisałem powyżej ten post może służyć nam jako pewien typ reklamy, która może być testowania pod kątem efektywności z różnymi formami targetowania. Użyteczną rolą dark postów jest m.in. stworzenie odrębnego komunikatu reklamowego, który np. nie pasuje do aktualnie publikowanych wpisów na fanpage’u firmy. Unikamy także dzięki takim ukrytym reklamom nienaturalnego zagęszczenia komunikatów reklamowych na profilu.

Różne dark posty mogą funkcjonować na Facebooku jednocześnie jako oddzielne reklamy o innym przekazie, które skierowane są do odrębnych grup odbiorców. To właśnie precyzyjne targetowanie jest niewątpliwe jedną z zalet dark postów. Jeśli firma prowadząca fanpage zajmuje się np. dystrybucją zróżnicowanego asortymentu (odzież, obuwie, książki), wówczas dokładne dotarcie do podgrup konsumenckich zwiększa efektywność kampanii.

Co ciekawe, dark posty zachowują „zdolność” do opublikowania ich na głównym fanpage’u. Innymi słowy istnieją sposoby by dark post stał się postem publicznym na wallu. Powodem, dla którego można tak uczynić jest np. dobry zasięg wypracowany przez daną kreację, która na firmowym fanpage’u dodatkowo zadziała pod względem reklamowym (lajki, udostępnienia, komentarze, przejścia na www firmy itp.). Jednocześnie, taki opublikowany dark post na profilu firmy zachowa wszystkie reakcje odbiorców, które zdołał już wcześniej zebrać np. jako post dopalony reklamami.

Dodatkowo, dark posty odgrywają też pewną rolę taktyczną. Ponieważ nie są one widoczne na fanpage’u, ukrywamy w ten sposób nasze pomysły kreatywne, które mogłaby skopiować konkurencja.

Dark Post może być wykorzystany jako post niepubliczny na fanpage w innym języku i targetowany jako reklama na wybraną grupę docelową np. turystów.

Jak utworzyć post typu Dark Post?

1. W Managerze Reklam kliknij w lewym górnym rogu w menu hamburgerowe i wybierz opcję „Posty Strony”

2. Następnie wybierz w lewym górnym rogu fanpage, którym zarządzasz i z którego chcesz utworzyć owy dark post.

 3. W następnym kroku pojawi Ci się opcja wyboru 5 równych wariantów postów – link, reklama karuzelowa, zdjęcie, film i status.

W kolejnym kroku możesz w Managerze Reklam wybrać ten post jako reklamę poprzez opcję wyboru postu z listy lub wpisując jego unikalne ID.

Dark Posty są kluczem do kampanii reklamowych na Facebooku. Niewidoczne posty wykorzystuje się we wszystkich typach kampanii.

Dowiedz się więcej o kampaniach reklamowych na Facebooku.
Kliknij w logotyp Partnera artykułu.

Sprawdź: Bezpłatne Szkolenia Online dla Przedsiębiorców

autor:

Bartosz Paczyński

Od ponad 10 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

W moim portfolio – agencji Content Hero oraz moim prywatnym znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Techland, Calypso Fitness, Uniwersytet Warszawski

PODOBNE ARTYKUŁY

Zarządzanie czasem i produktywność – szkolenia dla menedżerów

Zarządzanie czasem i produktywność – szkolenia dla menedżerów

Efektywne zarządzanie czasem to fundament sukcesu każdej organizacji. W dzisiejszych czasach, kiedy liczba zadań rośnie, a terminy stają się coraz bardziej napięte, dobrze zorganizowane szkolenia z zarządzania czasem są kluczowym elementem wspierającym produktywność....

Nowoczesne szkolenia dla menedżerów

Nowoczesne szkolenia dla menedżerów

Nowoczesne szkolenia dla menedżerów są kluczowym elementem rozwoju. Menedżerowie muszą dostosowywać się do nowych wyzwań, takich jak globalizacja oraz zarządzanie rozproszonymi zespołami. Ja zauważyłem, że szkolenia te znacząco podnoszą kompetencje liderów, co z kolei...

Zalety nauki języka obcego metodą blended learning

Zalety nauki języka obcego metodą blended learning

Blended learning, czyli nauka w trybie mieszanym, to podejście edukacyjne, które łączy tradycyjne metody nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych. W kontekście nauki języka obcego, blended learning stanowi efektywne i innowacyjne rozwiązanie,...

Łącznie: 0